Castelul Peles - intre mit si realitate - Lucica Radu

marți, 21 februarie 2012

Castelul Peles - intre mit si realitate


Printre fantome si lilieci, undeva ascuns pe un varf de munte domneste Castelul Peles. Sunt sigura ca ati auzit de el..sunt si mai sigura ca unii dintre voi l-ati si vizitat...dar eu as vrea sa va povestesc cum l-am vazut eu zilele trecute.

Era a patra oara cred cand paseam in acel castel, insa la o distanta destul de mare de timp. Mi-am luat bilet pentru un tur complet ( 70 ron), nu e prea ieftin dar eu zic ca merita sa vezi tot castelul. In plus de asta ai ghid care este dispus sa iti raspunda la orice intrebare. Aproape 2 ore petrecute in varf de munte, in mijlocul iernii intr-un loc plin de istorie...ce poti sa iti doresti mai mult pentru o zi de vacanta ?!

Am ramas uimita de tehnologia care folosita in acele vremuri...incalzire centrala in tot castelul ( semineele erau doar de forma), sala de cinema, plafon mobil din sticla care se deschide cu ajutorul unui motor electric deasupra holului mare, bai complet utilate in toate apartamentele, camere secrete, lift, aspirator si multe alte lucruri minunate. Lucruri care la sfarsit de secol XVIII si inceput de secol XIX nu existau nici macar in casele boierilor...

Scurt istoric:
  • castelul a fost construit la initiativa primului rege al Romaniei - Carol I, pentru a fi resedinta de vara a acestuia. Constructia a fost realizata in perioada 1875 - 1883, urmand ca forma pe care o vedem astazi sa fie finalizata in 1914. 
  •  ocupa aproximativ 3200 mp si are in interiorul sau 170 de camere si peste 30 de bai. 
  •  printre salile care m-au impresionat cel mai mult se numara: holul de onoare; biblioteca regala; salile de arme; sala de muzica care a fost salon de serate muzicale la dorinta Reginei Elisabeta, printre obiectele valoroase din aceasta sala se afla si stramosul pianului, un clavecin foarte vechi; sala de cinema cu 60 de locuri; sufrageria, unde masa este amenajata de festin cu portelanuri si obiecte de argint; apartamentul imperial, ce a fost amenajat in 1906 cu ocazia vizitei imparatului Austro-Ungariei, Franz Josef I; sala de concerte in care se mai tin si acum anumite evenimente muzicale si nu in ultimul rand dormitorul regal care este luminat cu un superb candelabru din cristal de Boemia. De asemenea, oglinzile din interiorul castelului ii dau o nota de mister aparte. Camera in care picta regina este o camera inalta cu geamuri imense pentru o lumina naturala cat mai buna, iar pe sevalet se gaseste si acum portretul acesteia purtand costumul popular romanesc.
  •  reteaua electrica a castelului a fost instalata in 1884, iar in 1897 a fost construita centrala electrica.
  •  atmosfera de la curtea regelui Carol I era una boema, un amestec de arta, viata mondena, intrigi si scandaluri. Printre oaspetii de seama s-a regasit atat Vasile Alecsandri cat si George Enescu. 
  •  regina Elisabeta a publicat mai multe carti sub pseudonimul de Carmen Sylva.

  • dupa mai bine de 5 ani de negocieri in anul 2007, castelul a reintrat in proprietatea Regelui Mihai I dar continua sa fie administrat de statul roman.

O vizita la Peles face cat un an de istorie la scoala...o experienta inedita pe care as repeta-o in fiecare an.
Tu ai mers la Peles? Daca nu ai ajuns inca, sper ca te-am convins ca merita fiecare minut petrecut acolo. 

Un comentariu:

Roxana Munteanu spunea...

Si eu am vizitat castelul de nenumarate ori. De fiecare data imi place la fel de mult. Nu-mi plac sosonii aia care ma fac sa-mi pierd echilibrul cand privesc tavanul :)


Mi-ar placea sa vad gradina primavara cand totul e verde si frumos. Vara e toropeala si nu am mare rabdare sa ma bucur de gradina. Sper sa ajung curand acolo.

@templatesyard